biverkningar av kortison
Foto: freepik - www.freepik.com

Är det biverkningar av kortison som jag märker av?

På grund av en enveten tarmsjukdom, troligen Crohns sjukdom, tar jag återkommande ganska höga doser av kortison i tablettform. Jag har gjort det i snart fem års tid. 

Senast jag var hos läkaren sa hon att blodsockret var för högt, vilket det hade varit gången innan också. Huden känns väldigt tunn på vissa ställen och jag har en massa blåmärken, ffa på armar och ben. Om jag slår i något och det börjar blöda tar det lång tid innan det läker.

Är det biverkningar av kortison jag märker av? Eller är det något annat.

Greger

Ja, det låter tyvärr som att det är biverkningar av kortison som du räknar upp. Allt det du nämner är typiska biverkningar som dyker upp vid långtidsanvändning av kortison. Kortare kurer på ungefär en till två veckor, eller lokal behandling med t ex astmaspray, brukar ge ytterst få eller inga biverkningar alls. Biverkningar kan komma…

Detta inlägg är tillgängligt för våra Premium och VIP-medlemmar.
Logga inBli medlem

Dela det här med dina vänner

Vill du ha mer?

Prenumerera Nyhetsbrevet kommer varje onsdag kväll med veckans alla inlägg.
Ställ en egen fråga Du får svar direkt till din e-post.
Exklusiva tips Här kan du få 15 tips för en bättre läkemedelsanvändning

close

Missa inga nyheter!

Varje torsdag kväll kommer nyhetsbrevet med senast veckans alla inlägg.