lämpligt med Enalapril

Är det verkligen lämpligt med Enalapril vid depression?

Min mamma har medicinerat mot depression två gånger tidigare. I december 2017 fick hon medicin mot högt blodtryck, Enalapril. Hon kände sig nedstämd redan innan det, men hon medicinerar mot depression sedan februari 2018 för tredje gången. Hon kände sig lite bättre ett tag, sov bättre och fick bättre aptit, men blev sedan sämre igen. En vanlig biverkning av Enalapril är väl just depression.

Är det verkligen lämpligt med Enalapril, att hon äter just det läkemedlet, mot högt blodtryck då?

Jag är orolig att det triggar hennes depression och gör att hon inte blir bättre trots Mirtazapin.

Agneta

Det stämmer att depression finns upptaget som biverkan för enalapril. Den benämns som ”vanlig” och någonstans mellan 1 och 10 % får den. Så visst kan det vara så att Enalapril kan bidra till att hon inte blir bättre i sin depression, trots att hon medicinerar för det. Det känns inte lämpligt med Enalapril Prata…

Detta inlägg är tillgängligt för våra Premium, Prova på, och VIP-medlemmar.
Logga inBli medlem

Dela det här med dina vänner

Vill du ha mer?

Prenumerera Nyhetsbrevet kommer varje onsdag kväll med veckans alla inlägg.
Ställ en egen fråga Du får svar direkt till din e-post.
Exklusiva tips Här kan du få 15 tips för en bättre läkemedelsanvändning

close

Innan du lämnar - du vill inte missa våra viktiga nyheter och information!

Gör som 946 andra hälsointresserade. Prenumerera gratis på nyhetsbrevet som kommer varje onsdag kväll kl 19 med veckans alla frågor & svar.

Du får också:
• våra 15 tips för en bättre läkemedelsanvändning
• möjlighet att läsa 16 andra ämnesspecifika nyhetsbrev
• kunskap att använda dina läkemedel på bästa sätt