betablockerare

Blir det inte för mycket betablockerare?

Jag är 79 år och har högt blodtryck samt glaukom, högt tryck i ögonen.

Varje dag tar jag 10 mg amlodipin, 20 mg enalapril och Timosan ögondroppar.

Men blir det inte för mycket betablockerare? Tre stycken som alla tre har samma sorts biverkningar.

Trycket ligger bra, men biverkningarna är hur jobbiga som helst. Jag har kraftig yrsel, migränliknande huvudvärk, det flimrar som en dimma framför ögonen, och jag har en allmän trötthets- och sjukdomskänsla i hela kroppen.

Yrhättan

Du tar inte tre betablockerare: Amlodipin är en kalciumantagonist, den tar du troligen för ditt blodtryck Enalapril är en ACE-hämmare, den tar du troligen också för ditt blodtryck Timosan är en betablockerare som används lokalt i ögat mot glaukom Du ligger på maxdos av både amlodipin och enalapril. Eftersom trycket ligger bra, och du känner…

Detta inlägg är tillgängligt för våra Premium, Prova på, och VIP-medlemmar.
Logga inBli medlem

Dela det här med dina vänner

Vill du ha mer?

Prenumerera Nyhetsbrevet kommer varje onsdag kväll med veckans alla inlägg.
Ställ en egen fråga Du får svar direkt till din e-post.
Exklusiva tips Här kan du få 15 tips för en bättre läkemedelsanvändning

close

Innan du lämnar - du vill inte missa våra viktiga nyheter och information!

Gör som 942 andra hälsointresserade. Prenumerera gratis på nyhetsbrevet som kommer varje onsdag kväll kl 19 med veckans alla frågor & svar.

Du får också:
• våra 15 tips för en bättre läkemedelsanvändning
• möjlighet att läsa 16 andra ämnesspecifika nyhetsbrev
• kunskap att använda dina läkemedel på bästa sätt