blodfettstabletter
Foto: marinabridger från Pixabay

Kan blodfettstabletter ge biverkningar?

Har sedan några år tillbaka tagit simvastatin mot höga blodfetter. Undrar nu om tabletterna ger biverkningar?

Känner mig lite mera trött med svag yrsel. Vid ett läkarbesök hade jag en annan läkare som sa att jag skulle sluta med simvastatin, men min ordinarie husläkare säger att jag ska ta dem för att jag har diabetes och då ska blodfetterna ligga lågt.

För övrigt har jag Levaxin, samt losartan för blodtrycket. Diabetesen är kostbehandlad.

Har två väninnor som har problem med just simvastatin.

Elisabeth 80+

Alla läkemedel, inklusive dessa blodfettstabletter, simvastatin, kan ge biverkningar. Däremot tror jag inte att det handlar om biverkningar just i det här fallet.

Biverkningar kommer normalt under den första tiden när man börjar med en ny behandling, inom de första 2-3 veckorna. Men det går inte att utesluta helt och hållet.

Eftersom du tar Levaxin antar jag att det är för hypotyreos, låg ämnesomsättning. Den trötthet som du känner kan bero på att din hypotyreos inte är tillräckligt välbehandlad.

Losartan tar du för blodtrycket. Trötthet kan också uppstå vid ett för högt blodtryck, vilket skulle vara att du även här är för dåligt behandlad.

Jag tycker att du ska prata med din ordinarie husläkare, som får göra en helhetsbedömning av dina sjukdomar och medicinerna.

LÄS MER: GUIDE: Bra att veta för att hantera biverkningar

 

Dela det här med dina vänner

Vill du ha mer?

Ställ en egen fråga Du får svar direkt till din e-post.
Exklusiva tips Här kan du få 15 tips för en bättre läkemedelsanvändning

Missa inga viktiga nyheter och information!

Gör som 1 445 andra hälsointresserade. Prenumerera gratis på nyhetsbrevet som kommer varje torsdag kväll kl 19 med veckans alla frågor & svar.

Genom att prenumerera får du också:
• våra 15 tips för en bättre läkemedelsanvändning
• möjlighet att läsa 16 andra ämnesspecifika nyhetsbrev
• kunskap att använda dina läkemedel på bästa sätt

4 kommentarer

  1. Kan blodförtunnande mediciner ge sämre fysisk ork, kondis?

  2. Förstår nu att man kan mäta blodfetter utan remiss till vårdcentral vilket jag nu söker runt på och hittade hit. Kan ni rekommendera något?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.