Imovane orsaka
Vid långvarig överdosering så kan Imovane orsaka förstoppning som biverkan. Foto: jcomp - www.freepik.com

Kan Imovane orsaka IBS och förstoppning?

Jag har tagit Imovane under mer än tio år, dock aldrig mer än 7 mg per natt. Nu har jag fått förstoppning och IBS-problem.

Kan det finnas ett samband mellan dessa problem och Imovane?

Förutom detta tar jag bara kosttillskott i form av magnesium och ibland D-vitamin.

Orolig

Vid långvarig överdosering så kan Imovane orsaka förstoppning som biverkan. Det finns rapporterat i Fass och på andra ställens om en biverkan och gäller alltså vid långvarig överdosering i doser som ligger långt över det som du har tagit.

Du har alltså inte överdoserat så jag ser det inte som troligt att det skulle vara Imovane som har orsakat detta.

Om du har möjlighet skulle du kunna avsluta eller trappa ner behandlingen med Imovane och se om det gör någon skillnad.

Men jag tror egentligen att dina besvär med förstoppning och IBS inte har med Imovane att göra. Speciellt inte eftersom du har tagit den i tio år.

LÄS MER: IBS är en folksjukdom med många behandlings­verktyg

 

Dela det här med dina vänner

Vill du ha mer?

Prenumerera Nyhetsbrevet kommer varje torsdag kväll med veckans alla inlägg.
Ställ en egen fråga Du får svar direkt till din e-post.
Exklusiva tips Här kan du få 15 tips för en bättre läkemedelsanvändning

close
Imovane orsaka

Nämen hej 👋
Är du intresserad av

BIVERKNINGAR?

Registrera dig för att få vårt exklusiva nyhetsbrev om
biverkningar, varje månad.

Vi spammar inte! Läs vår integritetspolicy för mer info.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.