blodtrycksmedicinen

Kan blodtrycksmedicinen orsaka bröstcancer?

Jag undrar om blodtrycksmedicinen Amlodipin kan ge bröstcancer? Jag hittade lite om det när jag sökte på medicinen på nätet. Jag har högt blodtryck och tar Enalapril 20 mg 1 tbl/dag, samt Amlodipin 5 mg 1 tbl/dag.

Jag har också MCTD. Det är en autoimmun sjukdom och MCTD står för ”mixed connective tissue disease”. Det är en ganska ovanlig sjukdom med symptom från bl.a. SLE (Lupus), sklerodermi, myosit och ledgångsreumatism (reumatoid artrit, RA). Själv har jag mycket symptom från SLE, men har inte alla antikroppar som behövs för att ställa den diagnosen. För MCTD tar jag Plaquenil 200 mg 1 tbl/dag, samt Divisun 800 1 tbl/dag (D-vitamin).

Jag undrar även om de mediciner jag tar passar ihop?

Carina

Svaret är ja, amlodipin kan medföra en liten riskökning för bröstcancer. Samtidigt tar du det för ditt höga blodtryck. Och då har du en riskökning att få stroke och hjärtinfarkt. Så varken jag eller läkare rekommenderar att du slutar med blodtrycksmedicinen amlodipin om det fungerar bra för att sänka blodtrycket. Om du trots det är…

Detta inlägg är tillgängligt för våra Premium, Prova på, och VIP-medlemmar.
Logga inBli medlem

Dela det här med dina vänner

Vill du ha mer?

Prenumerera Nyhetsbrevet kommer varje onsdag kväll med veckans alla inlägg.
Ställ en egen fråga Du får svar direkt till din e-post.
Exklusiva tips Här kan du få 15 tips för en bättre läkemedelsanvändning

close

Innan du lämnar - du vill inte missa våra viktiga nyheter och information!

Gör som 940 andra hälsointresserade. Prenumerera gratis på nyhetsbrevet som kommer varje onsdag kväll kl 19 med veckans alla frågor & svar.

Du får också:
• våra 15 tips för en bättre läkemedelsanvändning
• möjlighet att läsa 16 andra ämnesspecifika nyhetsbrev
• kunskap att använda dina läkemedel på bästa sätt