zopiklon

Kan zopiklon ge högt blodtryck som biverkning?

Jag tar zopiklon till och från pga sömnsvårigheter, och tycker att det hjälper lite grand. Men det blir inte helt bra.

Under det senaste året har jag märkt att blodtrycket har stigit. Läkaren har också konstaterat det när jag varit på återbesök. Ska dit igen om två månader och se hur det ligger då.

Kan det vara så att zopiklon kan orsaka högt blodtryck, som biverkan?

Bettan

Enligt Fass och andra källor ska zopiklon (Imovane) inte orsaka högt blodtryck (hypertoni) som biverkning. Men långvarig sömnbrist kan orsaka högt blodtryck – det skulle kunna vara det, att du trots allt sover för lite även om du upplever att det har blivit bättre. Sen kan det ju också vara så att det höga blodtrycket…

Detta inlägg är tillgängligt för våra Premium och VIP-medlemmar.
Logga inBli medlem

Dela det här med dina vänner

Vill du ha mer?

Ställ en egen fråga Du får svar direkt till din e-post.
Exklusiva tips Här kan du få 15 tips för en bättre läkemedelsanvändning

Missa inga viktiga nyheter och information!

Gör som 1 573 andra hälsointresserade. Prenumerera gratis på nyhetsbrevet som kommer varje torsdag kväll kl 19 med veckans alla frågor & svar.

Genom att prenumerera får du också:
• våra 15 tips för en bättre läkemedelsanvändning
• möjlighet att läsa 16 andra ämnesspecifika nyhetsbrev
• kunskap att använda dina läkemedel på bästa sätt