kosttillskott
kosttillskott. Foto av Ulrike Leone från Pixabay

Allt du behöver veta om kosttillskott

Vitaminer och mineraler i koncentrerad form kallas kosttillskott. Kosttillskott är tänkta att komplettera den vanliga kosten och säljs i form av kapslar, tabletter, pulver, ampuller med vätska, droppflaskor eller liknande.

Även aminosyror, essentiella fettsyror, fibrer, olika örter och växtextrakt i koncentrerad form, och som är avsedda att tas i små mängder, kan säljas som kosttillskott.

De flesta behöver inte kosttillskott

För de allra flesta finns det dock inget behov att äta kosttillskott med vitaminer och mineraler, det räcker att äta bra och varierad kost. Vissa grupper kan dock behöva det (se nedan), det gäller till exempel små barn som behöver D-droppar. Det finns också personer som av olika anledningar inte äter av alla typer av livsmedel och därför kan behöva kosttillskott. Men de flesta som äter kosttillskott gör det faktiskt i onödan.

Trots att det finns många brister i våra matvanor visar kostundersökningar att de allra flesta får i sig tillräckligt med vitaminer och mineraler genom den vanliga maten. För de flesta finns det alltså inget behov av extra kosttillskott. Personer som inte äter alla sorters livsmedel eller har någon sjukdom som leder till ökat behov kan behöva ta kosttillskott. Detta gäller särskilt de som väljer bort flera livsmedelsgrupper.

Även personer som under en längre tid har ett mycket lågt energiintag kan behöva ta tillskott med vitaminer och mineraler. I de Nordiska näringsrekommendationerna står det att det kan vara svårt att täcka behovet av vitaminer och mineraler om energiintaget är lägre än 1500 kcal per dag.

Dessa kan behöva extra vitaminer och mineraler

Det finns dock vissa grupper av människor som kan behöva kosttillskott.

  • D-vitamin
    • Alla barn upp till två års ålder.
    • Barn och vuxna som inte äter fisk och D-vitaminberikade livsmedel.
    • Barn och vuxna som bär kläder som täcker ansikte, armar och ben eller inte är ute i solen under sommaren.
    • Alla äldre över 75 år.
  • Folsyra
    • Kvinnor som kan tänkas bli gravida.
  • Vitamin B12
    • Veganer, som utesluter alla animaliska livsmedel.

Kan kosttillskott minska risken för sjukdom?

Det finns i dag ett stort antal undersökningar som visar att de som äter mycket frukt och grönsaker löper mindre risk att drabbas av olika sjukdomar, främst hjärt- och kärlsjukdomar och vissa former av cancer. Det skulle kunna bero på att frukt och grönsaker innehåller antioxidativa ämnen. Antioxidativa ämnen skyddar cellerna i kroppen mot skadliga så kallade fria radikaler.

Däremot visar flera stora undersökningar att risken för sjukdomar inte minskar när man äter kosttillskott. Man får alltså inte samma effekt när man tar höga doser av kosttillskott med vitaminer och mineraler som innehåller antioxidativa ämnen som när man äter mycket frukt och grönt. Därför kan man inte kompensera en dålig kost med kosttillskott.

Det stärker tesen att det egentligen är bättre att äta bra och varierad mat istället för olika tillskott.

Kan kosttillskott bota eller lindra sjukdomar?

Det finns inga bra vetenskapliga undersökningar som visar att kosttillskott botar några sjukdomar.

Däremot finns det vetenskapliga undersökningar som visar att kosttillskott kan lindra vissa symtom. Till exempel att nypon och gurkmeja kan lindra artrosbesvär.

Tillverkare av kosttillskott vill gärna att deras produkter ska användas för olika åkommor. Men det som man får hävda med kosttillskott är bara att de bidrar till normala funktioner i kroppen.

För mycket vitaminer och mineraler kan vara skadligt

För höga doser av vitaminer och mineraler kan vara skadliga för kroppen. För vissa ämnen är det relativt liten marginal mellan vad som är nyttigt för kroppen och vad som kan leda till negativa effekter. Exempel på detta är A-vitamin.

Det finns uppskattade övre intagsnivåer, så kallade Upper levels (UL), för vissa vitaminer och mineraler. UL är det intag per dag av vitaminet eller mineralen som inte bör överskridas under en längre tid. UL kan vara uppskattat utifrån olika hälsoeffekter. UL avser intaget från alla källor tillsammans, alltså både det vi får från maten och det vi får från eventuella kosttillskott.

UL ligger oftast betydligt högre än vad som är möjligt att få i sig genom vanlig mat, men mängderna är däremot möjliga att få i sig via kosttillskott. Under respektive mineral och vitamin kan du läsa om effekterna på hälsan av för högt respektive för lågt intag.

Källor

Tidigare inlägg här på Fråga Apotekaren

Livsmedelsverket

LÄS MER: Olika kosttillskott vid artros

 

Dela det här med dina vänner

Vill du ha mer?

Prenumerera Nyhetsbrevet kommer varje onsdag kväll med veckans alla inlägg.
Ställ en egen fråga Du får svar direkt till din e-post.
Exklusiva tips Här kan du få 15 tips för en bättre läkemedelsanvändning

close

Missa inga nyheter!

Varje torsdag kväll kommer nyhetsbrevet med senast veckans alla inlägg.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.