biverkningar av spironolakton

Är det stor risk att få biverkningar av spironolakton vid PMS?

Jag är 40 år gammal och har kraftig PMS. För det har jag fått Spironolakton 25 mg utskrivet att ta 2-3 dagar i samband att jag har jobbig PMS, med mycket vätskeansamling och viktökning. Jag har dock ej vågat prova då jag är rädd för biverkningar av spironolakton, framförallt bröstförstoring och rubbning av de vita blodkroppen, vilket kan göra att jag lättare får infektioner.

Är det stor risk att jag får biverkningar om jag endast tar en tablett om dagen i tre dagar? Är Spinolakton effektiv även om man ej tar det regelbundet?

Har även läst om ett nyare läkemedel istället för Spironolakton som heter eplerenon, är det nåt alternativ. Ska även tillägga att jag har lågt blodtryck.

Cian

Spironolakton är ett så kallat diuretikum, som används som blodtryckssänkande behandling genom att man kissar ut överflödig vätska i kroppen. Vid högt blodtryck används det kontinuerligt, i ditt fall bara tre dagar i månaden. Biverkningar av spironolakton kan alltid uppkomma Risken för biverkningar finns alltid, oavsett om du tar dem kontinuerligt eller bara tre dagar…

Detta inlägg är tillgängligt för våra Premium och VIP-medlemmar.
Logga inBli medlem

Dela det här med dina vänner

Vill du ha mer?

Ställ en egen fråga Du får svar direkt till din e-post.
Exklusiva tips Här kan du få 15 tips för en bättre läkemedelsanvändning

Missa inga viktiga nyheter och information!

Gör som 1 573 andra hälsointresserade. Prenumerera gratis på nyhetsbrevet som kommer varje torsdag kväll kl 19 med veckans alla frågor & svar.

Genom att prenumerera får du också:
• våra 15 tips för en bättre läkemedelsanvändning
• möjlighet att läsa 16 andra ämnesspecifika nyhetsbrev
• kunskap att använda dina läkemedel på bästa sätt