Menssmärta
Foto: Mary Bettini Blank from Pixabay

Träning kan minska svår menssmärta

45 till 60 minuters träning två-tre gånger i veckan kan lindra menssmärta hos unga kvinnor med ungefär 25 procent. Det visar en sammanställning som SBU har gjort.

I originalrapporten inkluderades tolv studier, mestadels med yngre deltagare. De positiva effekterna sågs oavsett träningsform och träningsintensitet. Till lågintensiva övningar hörde stretch, core och yoga medan zumba och aerobics räknades som högintensiv träning.

Det saknas välgjorda studier som jämför fysisk aktivitet med smärtstillande läkemedel såsom NSAID, som kan användas för smärtlindring. Det finns inte heller någon kunskap om effekterna av fysisk aktivitet under själva menstruationen eftersom deltagarna i flertalet studier hade ombetts att inte träna under dessa dagar.

Globalt upplever cirka 70 procent av alla unga kvinnor att dysmenorré, smärtor i samband med menstruation, minskar deras livskvalitet. Smärtorna påverka inte sällan skolgång och prestationsförmåga.

I en tidigare svensk enkätstudie bland 16-17 åringar svarade 89 procent att de upplevde regelbunden menssmärta. 75 procent angav medelsvår eller svår smärta.

Studieresultaten hade dock låg tillförlitlighet och det behövs fler välgjorda studier på området, konstaterar SBU i sin sammanställning.

LÄS MER: Kan Cyklo-f öka risken att jag får en blodpropp?

 

Dela det här med dina vänner

Vill du ha mer?

Prenumerera Nyhetsbrevet kommer varje onsdag kväll med veckans alla inlägg.
Ställ en egen fråga Du får svar direkt till din e-post.
Exklusiva tips Här kan du få 15 tips för en bättre läkemedelsanvändning

close

Missa inga nyheter!

Varje torsdag kväll kommer nyhetsbrevet med senast veckans alla inlägg.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.