kombinera Sertralin och Mirtazapin
Foto: Engin Akyurt from Pixabay

Går det bra att kombinera Sertralin och Mirtazapin?

Jag påbörjade Sertralin 50 mg för ett par veckor sedan, på väg mot 100 mg. Nu har jag fått Mirtazapin Krka 15 mg också (mot sömnbesvär).

Jag har hört att det ska vara dåligt att kombinera dessa mediciner. Jag har mycket jobbigt redan med Sertralin och de biverkningar det ger.

Är det verkligen en bra idé att börja med Mirtazapin Krka också?

Charlotte

Det är inte en optimal kombination men det kan fungera. Välj i så fall lägsta möjliga dos av båda läkemedlen. Samtidig användning av läkemedel med serotonerga aktivitet såsom serotoninåterupptagshämmare, MAO-hämmare, tricykliska antidepressiva, 5-HT1-receptor agonister, ergotalkaloider, litium, johannesört och tryptofan kan förstärka risken för serotonergt syndrom, vilket är en sällsynt men allvarlig och potentiellt dödligt tillstånd…

Detta inlägg är tillgängligt för våra Premium och VIP-medlemmar.
Logga inBli medlem

Dela det här med dina vänner

Vill du ha mer?

Ställ en egen fråga Du får svar direkt till din e-post.
Exklusiva tips Här kan du få 15 tips för en bättre läkemedelsanvändning

Missa inga viktiga nyheter och information!

Gör som 1 443 andra hälsointresserade. Prenumerera gratis på nyhetsbrevet som kommer varje torsdag kväll kl 19 med veckans alla frågor & svar.

Genom att prenumerera får du också:
• våra 15 tips för en bättre läkemedelsanvändning
• möjlighet att läsa 16 andra ämnesspecifika nyhetsbrev
• kunskap att använda dina läkemedel på bästa sätt