orsaka svettning

Kan Zolpidem och Prednisolon orsaka svettning?

Jag är en man på 67 år som på senare tid fått överdriven svettning, främst i huvud, hals och bröst. Kommer när som helst inomhus, efter vanlig promenad eller sitter och tittar på TV o.s.v. Påverkas också av olika tempererade miljöer, som luftkonditionering i typ affärer, sjukhus. Jag lever i ett varmt klimat bör tilläggas.

Jag har reumatism och hjärtflimmer, och behandlar med Propranolol 3×20 mg, Prednisolon 1x5mg, Methroterxate 6 tabl 2,5 mg/vecka, Omeprazol 1×20 mg, Waran 1×2,5 mg, Zolpidem 1×2.5 mg, Alvedon 1×500 mg, Acfol 2×5 mg 2 dagar, Mastical 1×500 mg, samt Ergyphilus plus.

Bland annat läser jag att Zolpidem och Prednisolon kan ge svettningar.

Jag misstänker att vissa mediciner inte fungerar så bra med varandra.

tommye

Det stämmer att Zolpidem och Prednisolon kan orsaka svettning som biverkan. Det är inte speciellt vanligt, dock, men kan ske. Har du precis börjat med dessa läkemedel? Eller har du höjt dosen nyligen? Det i kombination med att du bor i ett varmt klimat kan göra att du svettas mer än vanligt. I övrigt hittar…

Detta inlägg är tillgängligt för våra Premium, Prova på, och VIP-medlemmar.
Logga inBli medlem

Dela det här med dina vänner

Vill du ha mer?

Prenumerera Nyhetsbrevet kommer varje onsdag kväll med veckans alla inlägg.
Ställ en egen fråga Du får svar direkt till din e-post.
Exklusiva tips Här kan du få 15 tips för en bättre läkemedelsanvändning

Missa inga viktiga nyheter och information!

Gör som 1 613 andra hälsointresserade. Prenumerera gratis på nyhetsbrevet som kommer varje torsdag kväll kl 19 med veckans alla frågor & svar.

Genom att prenumerera får du också:
• våra 15 tips för en bättre läkemedelsanvändning
• möjlighet att läsa 16 andra ämnesspecifika nyhetsbrev
• kunskap att använda dina läkemedel på bästa sätt