blodtrycksfallet

Vad kan blodtrycksfallet bero på?

Jag är 68 år och har blivit rekommenderad av en hälsocoach att äta en vitamintablett som heter 7-keto DHEA. Den ska hålla mig frisk och förhindra åldrande, minnesförlust med mera.

Jag äter även medicin mot högt blodtryck, jag tar två tabletter Centyl K 2,5 mg/573 mg varje morgon. När jag testade DHEA så fick jag blodtrycksfall då trycket gick ner väldigt fort. Jag kallsvettades och blev svimfärdig.

Kan det bero på den nya medicinen?

Kan man kombinera den tabletten med min medicin?

Lite orolig

Centyl (bendroflumetiazid) är ett vätskedrivande läkemedel som hjälper till att sänka blodtrycket i kroppen. DHEA (de-hydro-epi-androsterone) bildas i binjurebarken och i testiklarna, och är det viktigaste utgångsmaterialet för syntes av naturliga kvinnliga könshormoner, östrogener. Enligt Dopingjouren är 7-keto DHEA en nedbrytningsprodukt av prohormonet DHEA. Om man ger DHEA till en kvinna får hon i första…

Detta inlägg är tillgängligt för våra VIP-medlemmar.
Logga inBli medlem

Dela det här med dina vänner

Vill du ha mer?

Ställ en egen fråga Du får svar direkt till din e-post.
Exklusiva tips Här kan du få 15 tips för en bättre läkemedelsanvändning

Missa inga viktiga nyheter och information!

Gör som 1 445 andra hälsointresserade. Prenumerera gratis på nyhetsbrevet som kommer varje torsdag kväll kl 19 med veckans alla frågor & svar.

Genom att prenumerera får du också:
• våra 15 tips för en bättre läkemedelsanvändning
• möjlighet att läsa 16 andra ämnesspecifika nyhetsbrev
• kunskap att använda dina läkemedel på bästa sätt