22 juni 2024
Det finns många livsmedel som sänker blodtrycket på naturlig väg.
Det finns många livsmedel som sänker blodtrycket på naturlig väg. Foto: freepik

243

10 livsmedel som sänker blodtrycket

Det finns många sätt att sänka ett förhöjt blodtryck. Vid sidan av läkemedel finns det mycket du kan göra själv. Förutom motion, tobak och alkohol går det att välja olika livsmedel som sänker blodtrycket.

Nedan listar vi tio livsmedel som sänker blodtrycket på naturlig väg.

  1. Spenat
    Dessa trevliga gröna blad fungerar utmärkt i både varma och kalla rätter; färsk spenat blir en extra näringsrik bas i en sallad, fryst spenat kan användas i till exempel grytor, soppor och gratänger. Spenat är rikt på kalium vilket hjälper till att balansera kroppens natriumnivåer. Spenat och andra mörkgröna bladgrönsaker som ruccola och mangold innehåller även nitrat och magnesium som är toppen för blodtrycket!
  2. Bananer
    Bananer är en utmärkt källa till kalium, ett näringsämne som effektivt minskar effekterna av natrium i kroppen. Minskade nivåer av natrium kan bidra till att upprätthålla en hälsosam blodtrycksnivå. Dessutom innehåller bananer även antioxidanter och fibrer som främjar hjärt- och kärlhälsa.
    Tips! Baka hälsosamma muffins med dinkel, blåbär och banan till eftermiddagskaffet. Receptet hittar du här.
  3. Bär
    Bär, särskilt blåbär och hallon, innehåller viktiga ämnen som antioxidanter, vitaminer, mineraler och fibrer. De är även rika på både antocyaner och hälsosamma polyfenoler. Polyfenoler är en form av antioxidanter som kan bidra till att sänka ett förhöjt blodtryck samt har god inverkan på blodsocker och blodfetter.
  4. Havregryn
    Ett fantastiskt hjärtvänligt livsmedel som innehåller betaglukaner, en löslig fiber som kan sänka kolesterolet och ge ett stabilt blodsocker. Havregryn består av 100% fullkorn; en av de viktigaste basingredienserna när det gäller att förebygga hjärtkärlsjukdom. Fullkorn kan minska risken för hjärtkärlsjukdom, diabetes typ 2 och hjälper dig att hålla dig mätt och nöjd längre tack vare det höga innehållet av fibrer.
  5. Lax
    Fet fisk som lax innehåller omega-3-fettsyror som främjar friska blodkärl. Lax är också rikt på D-vitamin som är bra för blodtrycket. Vissa studier visar att det finns ett tänkbart samband mellan D-vitaminbrist och högt blodtryck. Därför är det viktigt att se till att man får i sig tillräckligt med D-vitamin. Läs mer om sambandet mellan D-vitamin och högt blodtryck här.
  6. Mandlar & valnötter
    Dessa nötter är rika på magnesium och sunda fetter, vilket kan stödja en hälsosam blodtrycksnivå. Nötter innehåller även vitaminer, mineraler och bra fibrer. En matsked osaltade nötter eller frön per dag är en lagom mängd.
  7. Baljväxter
    Linser och bönor är rika på protein och fibrer som bidrar till en bra blodtrycksnivå. Bönor och linser finns att köpa i tetrapack och är perfekta att addera i grytor, gratänger och sallader.
  8. Avokado
    Forskning visar att en av våra populäraste frukter kan göra stor skillnad för hjärt-kärlhälsan! Avokadon är full av hälsosamma fetter och kalium och verkar vara något av en superfrukt: en studie har visat på ett möjligt samband mellan regelbundet avokadointag och minskad risk för kranskärlssjukdom med så mycket som 20 procent.
  9. Rödbetor
    Rödbetor och särskilt rödbetsjuice har i studier visat på en blodtryckssänkande effekt. Det beror på en hög koncentration av nitrat i rödbeta som omvandlas till kväveoxid vilket ger en kärlvidgande effekt.
  10. Grönt te
    Grönt te innehåller antioxidanter som har en hämmande effekt på ett enzym (ACE) som påverkar blodtrycket. Ett regelbundet intag kan fungera på samma sätt som blodtrycksmedicinen ACE-hämmare.

Genom att inkludera dessa livsmedel i din kost tar du ett steg mot att reglera och sänka ditt blodtryck.

När du samtidigt prioriterar en hälsosam livsstil med regelbunden träning, tillräckligt med sömn, stresshantering och minskad konsumtion av salt och alkohol ger du din kropp de optimala förutsättningarna för att nå och bevara en sund blodtrycksnivå!

Källa: Blodtrycksdoktorn.

LÄS MER

Missa inga nyheter eller viktiga tips!

Varje torsdag kväll kommer nyhetsbrevet med senaste veckans alla inlägg.

Alla prenumeranter får våra 15 bästa tips för en bättre läkemedelsanvändning!

Dela det här med dina vänner

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Fredrik Hed

svarar på dina 
läkemedelsfrågor

Fredrik Hed är apotekare och besvarar frågor om läkemedel, kosttillskott och naturmedel.

Missa ingen viktig information

Gör som tusentals andra och prenumerera på våra nyhetsbrev. Det är gratis!

Varje torsdag kväll kommer nyhetsbrevet med alla inlägg från senaste veckan. Ibland kommer också specialutskick om specifika ämnesområden.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Välj vilka nyhetsbrev du vill ha:

Dina personuppgifter


När du klickar på Prenumerera-knappen ovan läggs din epostadress till i databasen för nyhetsbrev. Inga andra data samlas in om dig.

Du kommer att få ett mail skickat till dig där du måste bekräfta din epostadress för att prenumerationen ska aktiveras.

I varje nyhetsbrev finns en länk där du kan avsluta din prenumeration. Vi följer GDPR-direktivet.

Välj innehåll i ditt nyhetsbrev Stäng

Vill du ha mer?
Prenumerera

Nyhetsbrevet kommer varje torsdag kväll med veckans alla inlägg.

Ställ en egen fråga

Du får svar direkt till din e-post.

Exklusiva tips

Här kan du få 15 tips för en bättre läkemedelsanvändning.

Sök på sajten

Medlemmar får mycket mer

Som medlem hjälper du oss att hålla sidan igång. Vi ger tillbaka, medlemmar får mer!

Gratis
Premium
VIP

Är du medlem?

Logga in för att se 100%
av innehållet

22 juni 2024

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen på vår hemsida. Om du fortsätter att använda den här webbplatsen antar vi att du godkänner detta.