22 maj 2024
Foto: Marijana from Pixabay
Foto: Marijana from Pixabay

31

De viktigaste vitaminerna – en djupdykning

Vitaminer är essentiella mikronäringsämnen som vår kropp behöver för att fungera optimalt. De kan inte produceras av kroppen i tillräckliga mängder och måste därför tillföras via kosten. De viktigaste vitaminerna delas upp i två kategorier: fettlösliga (A, D, E och K) och vattenlösliga (B-komplex och C).

Varför behöver vi vitaminer?

Vitaminer har en mängd olika funktioner i kroppen. De kan till exempel:

Bristsymptom och källor

Brist på vitaminer kan ge en rad olika symptom, beroende på vilket vitamin det gäller. Vanliga symptom är trötthet, muskelsvaghet, nedsatt immunförsvar, och hudproblem. I vissa fall kan brist leda till allvarligare problem, till exempel benskörhet (D-vitaminbrist) eller blodbrist (B12-vitaminbrist).

För att undvika vitaminbrist är det viktigt att äta en varierad och näringsrik kost. Nedan följer en detaljerad lista över de viktigaste vitaminerna, deras funktioner, bristsymptom, några goda källor och ytterligare information:

Fettlösliga vitaminer

  • Vitamin A
    • Funktion: Viktig för synen, immunförsvaret och hudens hälsa.
    • Bristsymptom: Nattblindhet, torr hud, ökad infektionskänslighet, försämrad sårläkning.
    • Källor: Lever, fisk, ägg, morötter, spenat, aprikoser, mango.
    • Övrigt: Vitamin A kan lagras i levern, vilket gör att bristsymptom inte alltid uppstår omedelbart. Gravida kvinnor och ammande mammor har ett ökat behov av vitamin A.
  • Vitamin D
    • Funktion: Bidrar till att kroppen tar upp kalcium och fosfor, vilket är viktigt för benstommens utveckling.
    • Bristsymptom: Benskörhet, muskelsvaghet, trötthet, depression.
    • Källor: Fet fisk (lax, makrill), ägg, mjölkprodukter, solens strålar.
    • Övrigt: D-vitaminproduktion i huden stimuleras av solljus. Brist på D-vitamin är vanlig under vinterhalvåret i Sverige.
  • Vitamin E
    • Funktion: En antioxidant som skyddar cellerna mot skador.
    • Bristsymptom: Ovanlig, men kan leda till muskelsvaghet, nervproblem och hemolytisk anemi hos prematura barn.
    • Källor: Vegetabiliska oljor (solrosolja, rapsolja), nötter, frön, gröna bladgrönsaker.
    • Övrigt: Vitamin E kan lagras i fettvävnad.
  • Vitamin K
    • Funktion: Viktig för blodets koagulering.
    • Bristsymptom: Lättblödningar, blåmärken.
    • Källor: Gröna bladgrönsaker (spenat, grönkål), broccoli, brysselkål.
    • Övrigt: Brist på vitamin K är ovanlig men kan uppstå hos personer med nedsatt tarmabsorption.

Vattenlösliga vitaminer

  • B-vitaminer
    • Funktion: En grupp vitaminer som har många olika funktioner i kroppen, bland annat energiproduktion, nervfunktion och blodbildning.
    • Bristsymptom: Beroende på specifikt B-vitamin. Vanliga symptom är trötthet, muskelsvaghet, depression, nervproblem, och blodbrist.
    • Källor: Kött, fisk, ägg, mjölkprodukter, fullkornsprodukter, grönsaker.
    • Övrigt: B-vitaminer är vattenlösliga och lagras inte i kroppen. Därför behöver vi regelbundet tillgodose vårt behov av dessa vitaminer.
  • C-vitamin
    • Funktion: Viktig för immunförsvaret, antioxidant som skyddar cellerna mot skador, behövs för bildning av kollagen i bindväv och ben.
    • Bristsymptom: Trötthet, försämrad sårläkning, ökad infektionskänslighet, blödningar i tandköttet.
    • Källor: Citrusfrukter (apelsin, citron), kiwi, paprika, broccoli, jordgubbar.
    • Övrigt: C-vitamin är känsligt för värme och ljus.

Några avslutande tips

  • En varierad och näringsrik kost är det bästa sättet att få i sig alla vitaminer vi behöver.
  • Om du misstänker att du har brist på något vitamin bör du kontakta läkare för undersökning och rådgivning.
  • Kosttillskott med vitaminer kan vara aktuellt för personer med begränsad kost eller ökat behov, men ska alltid diskuteras med läkare först.
  • Tänk på att för mycket av vissa vitaminer kan vara skadligt.

Mer information

Kom ihåg att informationen i den här artikeln är generell och inte kan ersätta rådgivning från läkare eller legitimerad dietist.

LÄS MER

Missa inga nyheter eller viktiga tips!

Varje torsdag kväll kommer nyhetsbrevet med senaste veckans alla inlägg.

Alla prenumeranter får våra 15 bästa tips för en bättre läkemedelsanvändning!

Dela det här med dina vänner

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Fredrik Hed

svarar på dina 
läkemedelsfrågor

Fredrik Hed är apotekare och besvarar frågor om läkemedel, kosttillskott och naturmedel.

Missa ingen viktig information

Gör som tusentals andra och prenumerera på våra nyhetsbrev. Det är gratis!

Varje torsdag kväll kommer nyhetsbrevet med alla inlägg från senaste veckan. Ibland kommer också specialutskick om specifika ämnesområden.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Välj vilka nyhetsbrev du vill ha:

Dina personuppgifter


När du klickar på Prenumerera-knappen ovan läggs din epostadress till i databasen för nyhetsbrev. Inga andra data samlas in om dig.

Du kommer att få ett mail skickat till dig där du måste bekräfta din epostadress för att prenumerationen ska aktiveras.

I varje nyhetsbrev finns en länk där du kan avsluta din prenumeration. Vi följer GDPR-direktivet.

Välj innehåll i ditt nyhetsbrev Stäng

Vill du ha mer?
Prenumerera

Nyhetsbrevet kommer varje torsdag kväll med veckans alla inlägg.

Ställ en egen fråga

Du får svar direkt till din e-post.

Exklusiva tips

Här kan du få 15 tips för en bättre läkemedelsanvändning.

Sök på sajten

Medlemmar får mycket mer

Som medlem hjälper du oss att hålla sidan igång. Vi ger tillbaka, medlemmar får mer!

Gratis
Premium
VIP

Är du medlem?

Logga in för att se 100%
av innehållet

22 maj 2024

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen på vår hemsida. Om du fortsätter att använda den här webbplatsen antar vi att du godkänner detta.