27 september 2022
Search
Generic filters
Paroxetin och amitriptylin kan tillsammans orsaka hjärtklappning som biverkan.
Paroxetin och amitriptylin kan tillsammans orsaka hjärtklappning som biverkan.

649

Varför får jag hjärtklappning av min medicin?

Jag behandlas för ångest, depression och smärta i trigeminusnerven, och äter 40 mg paroxetin och 10 mg amitriptylin. Men när jag tagit dom får jag hjärtklappning som tusan, som håller på i över en timme.

Så nu är jag orolig för att det kan vara farligt?

Jag tar även Xanor, samt kosttillskott i form av magnesium och c-vitamin.

57-årig kvinna

Paroxetin tillsammans med amitriptylin kan ge hjärtklappning (ökad hjärtfrekvens) som “biverkan”. Kombinationen bör generellt sett undvikas.

Hjärtklappning som följd

Det orsakas av att paroxetin blockerar ett enzym i levern som bryter ner amitriptylin. Därmed blir dosen av amitriptylin för hög i blodet och kroppen, med bland annat hjärtklappning som följd.

Om du måste ha dessa läkemedel kan du prova att sänka dosen av amitriptylin.

Prata med din läkare om att sänka dosen eller hitta ett alternativ till amitriptylin.

LÄS MER: Allt du behöver veta om biverkningar

 

Detta är en återpublicering. Inlägget publicerades första gången den 12 juli 2017 @ 10:03

close
Dela det här med dina vänner

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Vill du ha mer?
Prenumerera

Nyhetsbrevet kommer varje torsdag kväll med veckans alla inlägg.

Ställ en egen fråga

Du får svar direkt till din e-post.

Exklusiva tips

Här kan du få 15 tips för en bättre läkemedelsanvändning.

Sök på sajten
Search
Generic filters

Medlemmar får mycket mer

Som medlem hjälper du oss att hålla sidan igång. Vi ger tillbaka, medlemmar får mer!

Gratis
Premium
VIP

Är du medlem?

Logga in för att se 100%
av innehållet

27 september 2022

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen på vår hemsida. Om du fortsätter att använda den här webbplatsen antar vi att du godkänner detta.