8 februari 2023
Håret kan bli tunnare av blodförtunnande läkemedel.
Håret kan bli tunnare av blodförtunnande läkemedel.

3 408

Kan håret bli tunnare av blodförtunnande läkemedel?

Jag är en kvinna på 69 år och märker att mitt hår blivit tunnare. Har läst att blodförtunnande läkemedel kan ge denna biverkan. Jag har förmaksflimmer och behandlar med Xarelto 20 mg, samt Bisoprolol 2,5 mg. Har tagit medicinen i ett år.

Gäller den här förtunnande effekten alla läkemedel i samma grupp eller endast Xarelto som jag tar nu? Denna biverkan finns inte att läsa i Fass vad jag kan se.

Detta gör mig orolig och jag funderar på att höra med läkaren om jag kan byta till ett annat läkemedel om denna biverkan är vanligast hos Xarelto. Vad säger du?

Doni

Håravfall vid användning av nyare blodförtunnande läkemedel (antikoagulantia) är en ovanlig biverkan, men den finns rapporterad. Jag har fått en liknande fråga tidigare och har svarat här. Gäller ffa tre blodförtunnande läkemedel Det verkar som att detta med tunnare hår gäller tre av de nyare preparaten; Xarelto, Pradaxa och Eliquis. Men det är en så...

Detta inlägg är tillgängligt för våra Premium och VIP-medlemmar.
Som medlem slipper du också alla annonser.
Logga in - om du redan är medlemBli medlem

Dela det här med dina vänner

Kommentarer är stängda.

Vill du ha mer?
Prenumerera

Nyhetsbrevet kommer varje torsdag kväll med veckans alla inlägg.

Ställ en egen fråga

Du får svar direkt till din e-post.

Exklusiva tips

Här kan du få 15 tips för en bättre läkemedelsanvändning.

Sök på sajten

Medlemmar får mycket mer

Som medlem hjälper du oss att hålla sidan igång. Vi ger tillbaka, medlemmar får mer!

Gratis
Premium
VIP

Är du medlem?

Logga in för att se 100%
av innehållet

8 februari 2023

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen på vår hemsida. Om du fortsätter att använda den här webbplatsen antar vi att du godkänner detta.