17 april 2024
Det är sannolikt inte Irbesartan och Amlodipin som orsakar din slemhosta.
Det är sannolikt inte Irbesartan och Amlodipin som orsakar din slemhosta. Foto: 8photo - www.freepik.com

568

Kan Irbesartan och Amlodipin orsaka min slemhosta?

Jag har problem med långvarig hosta med slem. Har läst att vissa blodtrycksmediciner kan orsaka detta symptom, speciellt om de innehåller ACE-hämmare.

Jag tar Irbesartan 150 mg och Amlodipin 5 mg på morgonen.

Kan dessa läkemedel vara orsak till slemhostan?

Om så är fallet, vad rekommenderar ni istället för dessa?

 

kurt

Nej, jag tror inte att det är Irbesartan och Amlodipin som orsakar din slemhosta.

Det stämmer att så kallade ACE-hämmare kan orsaka en speciell sorts rethosta, men inte slemhosta.

Varken irbesartan och amlodipin är en ACE-hämmare, så jag tror inte att det är läkemedlen som ligger bakom din slemhosta.

LÄS MER

Allt du behöver veta om biverkningar

Detta är en återpublicering. Inlägget publicerades första gången den 4 maj 2021 @ 13:48

Dela det här med dina vänner

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Vill du ha mer?
Prenumerera

Nyhetsbrevet kommer varje torsdag kväll med veckans alla inlägg.

Ställ en egen fråga

Du får svar direkt till din e-post.

Exklusiva tips

Här kan du få 15 tips för en bättre läkemedelsanvändning.

Sök på sajten

Medlemmar får mycket mer

Som medlem hjälper du oss att hålla sidan igång. Vi ger tillbaka, medlemmar får mer!

Gratis
Premium
VIP

Är du medlem?

Logga in för att se 100%
av innehållet

17 april 2024

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen på vår hemsida. Om du fortsätter att använda den här webbplatsen antar vi att du godkänner detta.