27 september 2022
Search
Generic filters
röda utslag
By James Heilman, MD - Own work, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=9444861

2 116

Röda utslag – ska jag sluta med antibiotikan?

Jag tar Ciprofloxacin Ranbaxy 500 mg och Dalacin 300 mg för en sårinflammation.

Har fått röda utslag på händer, knän och armbågar, röda prickar som sticker och svider. Har tre dagar kvar på en tiodagars kur. Utslagen kom efter ungefär en veckas behandling.

Ska jag sluta med antibiotikan?

AC

Nej, jag tycker inte att du ska avsluta behandlingen. Eftersom dina röda utslag inte kom direkt när du började med läkemedlen är det troligen inte en allergisk reaktion på grund av läkemedlen.

Sluta inte med antibiotikan pga röda utslag

Om det inte är helt olidligt tycker jag inte att du ska sluta. Då riskerar du att sårinflammationen kommer tillbaka och du tvingas fortsätta ännu längre med samma eller någon annan antibiotika.

Men, för säkerhets skull, prata med din läkare först.

Här kan du läsa mer om infektioner och inflammationer (1177.se).

LÄS MER: Varför får jag inte dricka alkohol om jag tar Flagyl?

 

Detta är en återpublicering. Inlägget publicerades första gången den 8 februari 2010 @ 20:38

close
Dela det här med dina vänner

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Vill du ha mer?
Prenumerera

Nyhetsbrevet kommer varje torsdag kväll med veckans alla inlägg.

Ställ en egen fråga

Du får svar direkt till din e-post.

Exklusiva tips

Här kan du få 15 tips för en bättre läkemedelsanvändning.

Sök på sajten
Search
Generic filters

Medlemmar får mycket mer

Som medlem hjälper du oss att hålla sidan igång. Vi ger tillbaka, medlemmar får mer!

Gratis
Premium
VIP

Är du medlem?

Logga in för att se 100%
av innehållet

27 september 2022

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen på vår hemsida. Om du fortsätter att använda den här webbplatsen antar vi att du godkänner detta.