22 maj 2024
muntorrhet
Både snarkningen och Metoprolol kan orsaka muntorrhet.

1 050

Vad hjälper mot min muntorrhet?

Jag lider av hals- och muntorrhet, ibland känns det som att jag ska kvävas. Har testat alla möjliga receptfria medel, gel och tabletter men inget hjälper.

Dricker vatten några gånger per dag, även på natten. Testad för sömnapné för tre år sedan, med negativt svar. Är så kallad social snarkare.

Tar tre mediciner efter hjärtinfarkt 2012; atorvastatin 1 tabl 40 mg, metoprolol 1,5 tabl 75 mg, samt Trombyl 1 tabl 75 mg. Har talat med läkare men ej fått någon hjälp. Andas genom mun.

Finns det någon hjälp att få eller får jag leva med detta?

Muntorr, 66 år

Det låtar som att det är andningen genom munnen som skulle kunna orsaka din muntorrhet. Men Metoprolol kan också orsaka muntorrhet, så det kanske är en biverkan av den tabletten? Jag föreslår att du pratar med läkaren om att eventuellt byta till en annan betablockerare, som inte ger muntorrhet. Om du vill göra något åt...

Detta inlägg är tillgängligt för våra Premium och VIP-medlemmar.
Som medlem slipper du också alla annonser.
Logga in - om du redan är medlemBli medlem

Dela det här med dina vänner
Vill du ha mer?
Prenumerera

Nyhetsbrevet kommer varje torsdag kväll med veckans alla inlägg.

Ställ en egen fråga

Du får svar direkt till din e-post.

Exklusiva tips

Här kan du få 15 tips för en bättre läkemedelsanvändning.

Sök på sajten

Medlemmar får mycket mer

Som medlem hjälper du oss att hålla sidan igång. Vi ger tillbaka, medlemmar får mer!

Gratis
Premium
VIP

Är du medlem?

Logga in för att se 100%
av innehållet

22 maj 2024

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen på vår hemsida. Om du fortsätter att använda den här webbplatsen antar vi att du godkänner detta.