8 februari 2023
krockar

3 976

Kan det vara så att mina mediciner krockar med varandra?

Sedan jag började med Sertralin och Oxascand för två veckor sedan har jag ibland känt mig yr och trött. När jag tagit mitt blodtryck har det varit lågt, t ex 98/65.

Kan det vara så att mina nya mediciner sänker blodtrycket och kan jag i så fall låta bli att ta candersartan på morgonen?

Jag tar Sertralin och Oxascand efter att ha suttit i rullstol med gipsat ben i åtta veckor i sommar fick jag hemsk ångest och min tinnitus förvärrades. Har nu ätit dessa mediciner i drygt två veckor. Oxascand är tillfällig tills Sertralin förhoppningsvis gör att jag mår bättre. Första gången jag äter dessa mediciner.

Jag har högt blodtryck och tar Metoprolol 100 mg, candersatan 16 mg, Kalcipos 500 mg, Oxascand 10 mg vb (oftast 2 el 3/dag ) och sertralin 50 mg.

Gusgu

Ja, det är sannolikt så att Sertralin och Oxascand krockar med varandra. När jag söker på dem i en databas för just interaktioner (krockar mellan läkemedel) får jag upp träff på dem. Det kan vara anledningen till att du känner dig yr och trött, eftersom blodtrycket är lågt. Krockar med flera av din läkemedel Oxascand...

Detta inlägg är tillgängligt för våra Premium och VIP-medlemmar.
Som medlem slipper du också alla annonser.
Logga in - om du redan är medlemBli medlem

Dela det här med dina vänner

Kommentarer är stängda.

Vill du ha mer?
Prenumerera

Nyhetsbrevet kommer varje torsdag kväll med veckans alla inlägg.

Ställ en egen fråga

Du får svar direkt till din e-post.

Exklusiva tips

Här kan du få 15 tips för en bättre läkemedelsanvändning.

Sök på sajten

Medlemmar får mycket mer

Som medlem hjälper du oss att hålla sidan igång. Vi ger tillbaka, medlemmar får mer!

Gratis
Premium
VIP

Är du medlem?

Logga in för att se 100%
av innehållet

8 februari 2023

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen på vår hemsida. Om du fortsätter att använda den här webbplatsen antar vi att du godkänner detta.