10 augusti 2022
Search
Generic filters
Brintellix

56

Kan Voxra och Brintellix kombineras vid depression?

Jag behandlas för depression, OCD och social fobi. Jag tar nu 150 mg Voxra och är väldigt nöjd med den, då den tar bort den värsta tröttheten som depression ger.

Men jag skulle behöva lägga till någon ångestdämpande medicin. Jag har provat många sorters SSRI, senast Sertralin, men alla har haft för mycket biverkningar trots många månaders användande. Jag har läst om Brintellix (vortioxetin) och undrar om man kan kombinera det med Voxra?

Jag tar också L-tyrosin 150 mg.

en undrande

Det är inte optimalt att kombinera Voxra och Brintellix. Den kombinationen kan göra att Brintellix bryts ner långsammare i kroppen. Det medför då att den verkliga dosen i kroppen blir 2-3 gånger högre än den normalt skulle bli utan Voxra i kroppen.

Om dessa läkemedel ska kombineras rekommenderas det att dosen Brintellix halveras. Du bör också vara extra vaksam på eventuella biverkningar som det läkemedlet kan orsaka.

Voxra och Brintellix krockar

Anledningen till detta är att båda läkemedlen bryts ner av samma enzym i levern. Voxra bryts då ner i första hand vilket gör att dosen Brintellix blir för hög.

Fast å andra sidan, bara för att det är så här i teorin behöver det inte betyda att det kommer att ske i verkligheten. Prata med din läkare och be att få testa. Det kanske fungerar bra för dig.

Du kan också prata med läkaren om att prova ett så kallat SNRI-preparat, t ex venlafaxin eller duloxetin. De påverkar både serotonin och noradrenalin, och fungerar både mot depression och ångest.

LÄS MER: Kan jag kombinera Cipralex och Voxra?

 

Detta är en återpublicering. Inlägget publicerades första gången den 19 januari 2018 @ 08:15

close
Dela det här med dina vänner

2 svar

  1. Hej.
    Jag äter både Brintellix 10mg och Voxra 150mg, vet inte om det gör nån skillnad med mitt mående.. eller jo.. är lika deprimerad men har mindre ångest nu.
    Men däremot mår jag konstant illa.. känns som jag vill spy varje vaken timme.. även en “typ” av smärta på högersida av magen under revbenen typ.
    Har ätit den kombinationen i 13 dagar nu och min läkare sa att det va normalt att kunna må illa ett tag och sen gå över, men det har det inte gjort än. Ska ha telefon kontakt igen med min läkare om ca 10 dagar igen.
    Har haft höga värden av ASAT och ALAT för en massa år sen men senaste kollen (1år sen och inte alkohol relaterat) va alla värden normala..
    Ska man sluta med nån direkt, ringa psyk? eller käka på i 10 dagar till och sen fråga?

    1. Hej Niklas
      Jag tycker inte att du ska sluta. Ta dina mediciner och försök håll ut i tio dagar till. Troligen är det som läkaren säger att det kommer gå över. Det är vanligt med biverkningar under de första 2-3 veckorna men sen brukar de gå över alt dämpas.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Vill du ha mer?
Prenumerera

Nyhetsbrevet kommer varje torsdag kväll med veckans alla inlägg.

Ställ en egen fråga

Du får svar direkt till din e-post.

Exklusiva tips

Här kan du få 15 tips för en bättre läkemedelsanvändning.

Sök på sajten
Search
Generic filters

Medlemmar får mycket mer

Som medlem hjälper du oss att hålla sidan igång. Vi ger tillbaka, medlemmar får mer!

Gratis
Premium
VIP

Är du medlem?

Logga in för att se 100%
av innehållet

10 augusti 2022

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen på vår hemsida. Om du fortsätter att använda den här webbplatsen antar vi att du godkänner detta.