10 augusti 2022
Search
Generic filters
besvär
Här får du enkla tips för att behandla vissa besvär. Foto: karlyukav - www.freepik.com

21

11 besvär – så kan du ta hjälp av naturmedicin

Ont i lederna, huvudvärk eller torra ögon? Det är vanliga besvär som många känner av. Som tur är finns det mycket man kan göra själv för att både förebygga och lindra dessa besvär. 

  1. Ledvärk

    Ledvärk kan ge svullnad, värmeökning, rodnad och försämrad rörlighet. Orsakerna kan vara både artros och gikt, men det är viktigt att ta reda på den verkliga orsaken till dina besvär.
    Prova: Värken kan bero av inflammation i kroppen. Då kan man prova att äta antiinflammatorisk kost som innehåller ingefära, gurkmeja, vitlök, grönsaker, olivolja och nötter. För att ta hand om lederna kan tillskott av magnesium, kalcium, fosfor samt vitamin D och E vara bra. Det går också bra att välja mat med naturligt högt innehåll av dessa.
    Glukosamin och KSM66 kan också hjälpa till att bygga upp brosk och motverka smärta, men effekten av dessa och alla tillskott kan variera från person till person. Arnikasalva kan smörjas på ömmande leder. Träning och fysisk aktivitet efter förmåga är alltid positivt, även vid ledvärk. Det går bra att ta smärtstillande medicin för att kunna vara fysiskt aktiv.
    • Lästips: Olika kosttillskott vid artros

  2. Lätta urinvägs- och underlivsbesvär

    Med åldern kan sjunkande östrogennivåer hos kvinnor leda till att slidans slemhinnor blir sköra och torra. Detta kan förändra bakteriefloran vilket ökar risken för infektioner.
    Prova: Att dricka mycket vatten kan förebygga urinvägsinfektioner. Sura livsmedel, t ex tranbärsjuice, kan ibland minska risken, även om effekten inte är helt vetenskapligt bevisad. Mjölksyrabakterier kan lindra besvär såsom sveda, klåda och obehag i underlivet.
    • Lästips: Hur kan Hiprex helt ta bort mina urinvägsinfektioner?

  3. Besvär med värmevallningar

    Detta kan bero på den naturligt sänkta östrogennivån som inträder i klimakteriet, övergångsåldern. Då drabbas många kvinnor av värmevallningar och svettningar som kan pågå i flera år.
    Prova: Stress kan förvärra besvären med värmevallningar. Därför är det bra att försöka stressa mindre. Ordentligt med sömn hjälper till att varva ned.
    Även kosten kan påverka positivt. Tänk på att få i dig tillräckligt med fibrer, gärna från bönor och linser, samt tillräckligt med kalcium eftersom kalcium binds av östrogen. Mindre östrogen ger mindre kalcium att binda upp. Kalcium finns förutom i mejeriprodukter även i gröna bladgrönsaker och broccoli.
    Om du vill prova kosttillskott kan du välja mellan t ex Femarelle och Remifemin.
    • Lästips: Kan jag testa Menakur för mina vallningar?

  4. Nattliga toalettbesök

    När vi blir äldre upplever många att urinblåsan blir mer aktiv och vi springer på toaletten oftare. Urindrivande mediciner, vid t ex högt blodtryck, kan vara en bidragande orsak till dessa trängande besvär.
    Prova: Undvik att dricka kaffe, te, juice läsk och alkohol på kvällen. Kaffe och te kan också påverka sömnen så det kan vara bra att undvika att dricka det efter kl 15. Även bäckenbottenträning kan vara bra för att minska risken för täta trängningar.
    • Lästips: Vad ska jag ta mot mina urinträngningar?

  5. Håravfall

    Orsakerna är många till håravfall; stress, sjukdomar i hårbotten, läkemedel och vitaminbrist, förutom att det finns naturliga orsaker – de allra flesta blir mer tunnhåriga med åldern.
    Prova: Ett blodprov för att kolla nivåerna av viktiga ämnen som vitamin B12 och järn kan vara en bra start. Det finns speciella tillskott som innehåller kisel som är bra för håret, t ex Silicea.
    Eftersom stress påverkar håret kan det vara värt ett försök att hantera sin stress genom att bl a dra ner på takten, krav och förväntningar.
    Även kosten kan vara bra för håret; gröna bladgrönsaker, grönkål, spenat, broccoli, nötter och mandlar, avokado och mango är bra för håret.
    • Lästips: Kan jag prova Silicea Original för håret?

  6. Torr hud

    Att huden blir torr är inte ovanligt, speciellt på vintern. Men det kan också vara tecken på hudinfektioner, allergi eller atopiskt eksem.
    Prova: Duscha inte i onödan och använd inte tvål eller duschkräm om det inte behövs; för mycket tvättande torkar ut huden. Tillför fukt till huden genom olika hudkärmer och lotions som finns på apoteken. personalen där kan hjälpa dig att hitta rätt. Det kan också vara värt att prova att tillföra fettsyror som omega 3, 6 och 9 för att återfetta huden. Ett tillskott av vitaminer som också innehåller zink, som stärker huden och ökar upptaget av fettsyror, är bra för huden.
    • Lästips: Vilka effekter har Aloe vera på huden?

  7. Lätt allergi

    Om man nyser, blir täppt i näsan eller får kliande/rinnande ögon, ffa på våren och sommaren, kan det vara tecken på pollenallergi.
    Prova: Riktiga allergimediciner är mest effektiva men det finns mer naturliga alternativ för den som vill prova det. Om besvären från din pollenallergi sitter mest i näsan kan du skölja näsan med vatten eller koksaltlösning några gånger varje dag, för att skölja ut pollen som fastnar. Det finns också olika nässprejer på apoteken, till exempel Prevalin, som skapar en skyddande hinna och hindrar pollenkornen från att fastna och nå slemhinnan där besvären uppstår. Om du har besvär i ögonen kan du skölja med vatten eller koksaltlösning.
    Om det är lungorna och andningen som påverkas bör du söka hjälp hos läkare.
    • Lästips: Allt du behöver veta om pollenmediciner

  8. Huvudvärk

    Det är viktigt att ta reda på vilken sorts huvudvärk det är; spänningshuvudvärk eller migrän. Ofta orsakas huvudvärk av stress och utmaningar i livet.
    Prova: Om huvudvärken kommer från nacke och axlar kan det vara värt att prova att smörja in området med arnikasalva. Det ökar blodcirkulationen i musklerna. Avslappningstekniker och -övningar med fokus på andning samt olika stresshanteringsmetoder kan också vara effektivt. Drick mycket vatten och se till att du får den mängden sömn som du behöver.
    • Lästips: Så väljer du rätt värktablett för smärtan

  9. Trasiga naglar

    Förändringar i naglarna kommer med åldern, men kan också bero på sjukdomar eller brist på olika näringsämnen, vitaminer och mineraler.
    Prova: Även här kan en bra start vara att ta ett blodprov för att säkerställa att du inte har brist på några viktiga ämnen. Brist på vitamin B är vanligt vid besvär med spröda och/eller trasiga naglar. Även brist på zink och järn kan påverka naglarna. Sjukdomar som påverkar och försämrar ämnesomsättningen kan också bidra.
    • Lästips: Allt du behöver veta om vitaminer och mineraler

  10. Stel nacke

    I nacken finns det många nervbanor. Därför är det lätt att drabbas av både akuta och av kroniska smärtor i området. Börja med att kontakta en läkare eller en fysioterapeut för att ta reda på orsaken till smärtan.
    Prova: Stress och dålig arbetsställning kan bidra till och/eller orsaka nacksmärta. Därför bör du se över din arbetsplats och hur du sitter, ta regelbundna pauser, försöka minska din stress och göra olika avslappningsövningar. En promenad runt kvarteret är bra då det ökar blodflödet och syresättning. Du kan också prova att smörja med arnikasalva.
    • Lästips: Vad kan jag göra åt mina stela fötter?

  11. Torra ögon

    Besvär med torra ögon är vanligt när man blir lite äldre. Anledningen är att produktionen av tårar minskar och att tårvätskan förångas snabbare. Men det kan också vara tecken på sjukdom, som t ex Sjögrens syndrom. Börja med att gå till en ögonläkare som kan undersöka och ställa en riktig diagnos.
    Prova: Sitt inte vid datorn långa perioder, speciellt inte utan pauser. Fundera också på om det är för torr luft i din bostad. Om du dricker för lite vatten kan det bidra till att ögonen torkar ut. Omega 3, 6 och 9 är bra för ögonen. På apoteken finns ögondroppar som kan hjälpa dig om du har torra ögon.
    • Lästips: Kan Medox verkligen förbättra synen?

Källa: Hemmets Journal nr 42 2021.

LÄS MER: Allt du behöver veta om kosttillskott

 

close
Dela det här med dina vänner

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Vill du ha mer?
Prenumerera

Nyhetsbrevet kommer varje torsdag kväll med veckans alla inlägg.

Ställ en egen fråga

Du får svar direkt till din e-post.

Exklusiva tips

Här kan du få 15 tips för en bättre läkemedelsanvändning.

Sök på sajten
Search
Generic filters

Medlemmar får mycket mer

Som medlem hjälper du oss att hålla sidan igång. Vi ger tillbaka, medlemmar får mer!

Gratis
Premium
VIP

Är du medlem?

Logga in för att se 100%
av innehållet

10 augusti 2022

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen på vår hemsida. Om du fortsätter att använda den här webbplatsen antar vi att du godkänner detta.