30 september 2022
Search
Generic filters
Du behöver inte oroa dig för serotonergt syndrom i det här fallet.

1 285

Behöver jag oroa mig för serotonergt syndrom?

Jag tar Sertralin 150 mg per dag för ångest.

Kan jag börja äta både omega 3 och D-vitamin samtidigt som jag äter 150 mg sertralin? Kan det vara farligt på något sätt?

Jag tänker framför allt på serotonergt syndrom.

Jazzans, 29 år

Nej då, du behöver inte oroa dig för det i det här fallet.

Ingen risk för serotonergt syndrom

Risken för detta syndrom finns ffa när sertralin kombineras med andra läkemedel som är avsedda att behandla åkommor i det centrala nervsystemet, som t ex andra SSRI-preparat och ffa så kallade MAO-hämmare.

När det gäller omega 3 och D-vitamin finns inte den ökade risken i kombination med sertralin. Däremot ska du vara lite försiktig med alkohol när du tar sertralin, då det kan förstärka ev bieffekter med sertralin. Men med ditt läkemedel och tillskott finns det normalt ingen risk för serotonergt syndrom.

Detta är en återpublicering. Inlägget publicerades första gången den 12 februari 2017 @ 09:34

close
Dela det här med dina vänner

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Vill du ha mer?
Prenumerera

Nyhetsbrevet kommer varje torsdag kväll med veckans alla inlägg.

Ställ en egen fråga

Du får svar direkt till din e-post.

Exklusiva tips

Här kan du få 15 tips för en bättre läkemedelsanvändning.

Sök på sajten
Search
Generic filters

Medlemmar får mycket mer

Som medlem hjälper du oss att hålla sidan igång. Vi ger tillbaka, medlemmar får mer!

Gratis
Premium
VIP

Är du medlem?

Logga in för att se 100%
av innehållet

30 september 2022

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen på vår hemsida. Om du fortsätter att använda den här webbplatsen antar vi att du godkänner detta.