30 september 2022
Search
Generic filters
bättre sömn
Det finns mycket att göra för att få bättre sömn.

22

7 tips för bättre sömn

Det finns mycket att göra för att få bättre sömn. Och det kan behövas, när en av fyra (27 procent) upplever svårigheter med sin sömn. Det visar en ny Sifo-undersökning, gjord på uppdrag av Apotek Hjärtat. Män upplever sömnproblem i större utsträckning idag än i tidigare Sifo-undersökningar från Apotek Hjärtat – samtidigt är de sämre än kvinnor på att både använda hjälpmedel och söka rådgivning för att förbättra sömnen. Dålig sömn är för många vanligt i perioder, men när är det egentligen dags att ta sina sömnproblem på allvar?

Under vinterhalvåret upplever många en ökad trötthet i samband med färre soltimmar, lägre temperaturer och fler infektioner i omlopp. Hur stort sömnbehov vi har varierar och de flesta kan hantera några förlorade timmars sömn då och då. Återkommande sömnproblem kan dock innebära negativa konsekvenser för det psykiska och fysiska välmåendet. Därför är det bra att be om råd om du upplever att dina sömnvanor påverkar din vardag negativt.

– Om man har återkommande sömnproblem bör man ta det på allvar och söka hjälp. Tydliga symptom på att något inte står helt rätt till kan vara svårigheter att klara av vardagliga uppgifter, regelbundna humörsvängningar eller passivitet. Ofta behöver man angripa bakomliggande orsaker till sömnproblemen som stress eller ångest, säger Annika Svedberg, chefsapotekare på Apotek Hjärtat.

sömnproblem
Det finns mycket som kan hjälpa vid sömnproblem. Foto: Harsha Navalkar från Pixabay

Idag gör majoriteten (58 procent) ingenting för att få en bättre sömn. Samtidigt visar Sifo-undersökningen att män sover sämre idag jämfört med tidigare Sifo-undersökningar från Apotek Hjärtat. Framför allt män i åldern 30-49 år, där nära var tredje (29 procent) uppger att de sover dåligt i den nya undersökningen, jämfört med var femte man (19 procent) år 2020.

– Undersökningen visar ett tydligt glapp mellan kvinnor och män när det kommer till att använda hjälpmedel för att förbättra sömnen, där kvinnor generellt sett ser ut att söka hjälp i större utsträckning. Idag finns det flera effektiva hjälpmedel för att lyckas sova bättre. För den som är osäker kan våra kunniga medarbetare på apoteken ge rådgivning kring vilka hjälpmedel man kan behöva för att förbättra sömnen, fortsätter Annika Svedberg.

7 enkla tips för en bättre sömn

  1. Avsluta och varva ner. En viktig anledning till störd sömn kan vara att man bekymrar sig för något. Försök att inte skjuta på problem som går att lösa redan nu. Varva gärna ner en stund när du är klar med dagen, unna dig en lugn promenad eller meditation. Att läsa en bok eller lyssna på lugn musik kan för många bidra till att det går lättare att slappna av och somna.
  2. Träna smart. Motion gör att vi sover bättre. Däremot bör du undvika att träna allt för sent på kvällen innan läggdags, eftersom du då kan få svårt att somna på grund av en högre nivå av endorfiner och adrenalin.
  3. Undvik koffein, nikotin och alkohol. Koffein har en sömnhämmande effekt så undvik kaffe, energidrycker, cola och te. Koffeinet finns kvar i kroppen under lång tid, ibland upp till 10 timmar. Även nikotin och alkohol bör undvikas timmarna innan du ska sova.
  4. Skärmfri tid. Skärmarnas blå ljus hindrar det naturliga sömnhormonet melatonin från att bildas i kroppen så det är en bra idé att lägga undan mobilen innan man går och lägger sig.
  5. Rutiner. Regelbundna sovvanor är effektivt för en bra sömn. Skapa en skön kvällsrutin, kanske med en kopp te (örtteer är koffeinfria och har en lugnande effekt) eller genom att vädra sovrummet innan du går och lägger dig.
  6. Ha det mörkt, tyst och svalt i sovrummet. Här kan du ta hjälp av exempelvis öronproppar, sovmask eller mörkläggningsgardiner.
  7. Mindfulness, meditation och sömnappar. Detta är exempel på hjälpmedel för bättre sömn. Vid återkommande besvär finns även flera effektiva behandlingsalternativ i form av receptfria/receptbelagda sömn- och insomningspreparat.

Undersökningens resultat i korthet

  • En av fyra (27 procent) anser att de sover dåligt.
  • Tre av fem (58 procent) använder inga hjälpmedel för att somna/sova bättre.
  • Var femte (19 procent) har uppsökt vård, hjälp eller rådgivning för sina sömnproblem.
  • Fler kvinnor (48 procent) än män (35 procent) uppger att de använder hjälpmedel för att sova bättre. Bland kvinnor är det framför allt yngre som använder hjälpmedel.
  • Kvinnor har även i större utsträckning sökt vård, hjälp eller rådgivning för sina sömnproblem – 24 procent av kvinnorna, jämfört med 14 procent av männen.
  • Män i åldern 65–79 år är de som i högst utsträckning upplever sin sömnkvalitet som bra (79 procent). Kvinnor i åldern 50–64 år anser sig själva sova sämst (34 procent).
  • 1 av 10 (12 procent) använder sömn- /insomningspreparat för bättre sömn.
  • Idag upplever var fjärde man dålig sömn (25 procent), jämfört med var femte man (19 procent) hösten 2020.

LÄS MER: GUIDE: Så hanterar du sömnapné

FAKTA

Undersökningen har genomförts av Kantar Public på uppdrag av Apotek Hjärtat. Den bygger på ca 2500 intervjuer med den svenska allmänheten 18-79 år och är riksrepresentativ. Datainsamlingen genomfördes i den slumpmässigt rekryterade Sifopanelen, mellan 7-15 januari 2022.

 

close
Dela det här med dina vänner

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Vill du ha mer?
Prenumerera

Nyhetsbrevet kommer varje torsdag kväll med veckans alla inlägg.

Ställ en egen fråga

Du får svar direkt till din e-post.

Exklusiva tips

Här kan du få 15 tips för en bättre läkemedelsanvändning.

Sök på sajten
Search
Generic filters

Medlemmar får mycket mer

Som medlem hjälper du oss att hålla sidan igång. Vi ger tillbaka, medlemmar får mer!

Gratis
Premium
VIP

Är du medlem?

Logga in för att se 100%
av innehållet

30 september 2022

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen på vår hemsida. Om du fortsätter att använda den här webbplatsen antar vi att du godkänner detta.