25 juni 2024
Svårare att ställa om sömnen till sommartid än till vintertid.
Svårare att ställa om sömnen till sommartid än till vintertid. Foto: user18526052 on Freepik

62

Svårare att ställa om sömnen till sommartid

Omställningen till sommartid gör det svårt för de flesta att ställa om sömnen. Natten mellan lördag 25:e och söndag 26:e mars – kl 02.00 – är det dags att vrida fram klockan en timme till sommartid. Detta innebär att vi får sova en timme kortare, vilket gör att vår biologiska klocka, som styr dygnsrytmen, kommer ur fas ett tag tills vi har vant oss.

Många påverkas mer av tidsomställningen mot sommartid än när vi ställer om mot vintertid (normaltid), då omställningen till den sistnämnda gör det lättare att både somna och att vakna för många av oss.

Vad säger då egentligen forskningen om hur tidsomställningarna påverkar oss?

Det är betydligt enklare att ställa om till vintertid än till sommartid, eftersom vi då vinner en timmes sovtid på morgonen. Normaltid är bättre än sommartid för hälsans skull, säger psykologen och sömnforskaren Li Åslund på Sleep Cycle.

– Vi forskare inom området sömn och hälsa är överlag mer positivt inställda till att ha normaltid. Många av oss vill se att sommartid slopas helt och hållet.”

Beslut om att avskaffa tidsomställningen är uppe för diskussion på både EU-nivå och regeringsnivå, men ingen har ännu tagit beslut i frågan. Dessutom förs diskussioner om det är vintertid (normaltid) eller sommartid som i så fall ska gälla.

Tills dess kan vi underlätta hur dessa tidsomställningar påverkar oss.

Li Åslund tipsar om hur du bäst kan gå tillväga för att undvika besvär vid övergången till sommartid:

  • Få en mjukare övergång mot sommartid genom att successivt gå upp 15 minuter tidigare dagarna strax innan tidsomställningen.
  • Ta en kortare sovmorgon på söndagen och gå upp 15 minuter senare än vad du normalt gör på söndagsmorgnarna.
  • Ta en kortare promenad eller vistas utomhus i dagsljuset på morgonen och förmiddagen. Dagsljuset hjälper kroppen att anpassa sig till tidsomställningen.
  • Försök få in fysisk aktivitet under dagen, då träning bidrar till en regelbunden dygnsrytm.
  • Undvik powernaps tills dess att du har kommit in i fas med sommartiden.
  • Varva ned i god tid innan det är dags att gå och lägga sig. Det är svårt att tvinga sig att somna tidigare än vad du har vant dig vid under de senaste månaderna. Genom att lugna ned kroppen i god tid, gärna en till två timmar innan sänggående, har du större chans att somna. För att varva ned kroppen kan du exempelvis:
    • Äta middag lite tidigare än vanligt, samt undvik fet och kryddstark mat
    • Ta ett varmt bad eller en dusch på kvällen
    • Dämpa belysningen
    • Undvik att dricka kaffe eller andra koffeinhaltiga drycker, samt alkohol
  • Melatonintillskott kan hjälpa dig att somna lättare tills du är i fas igen. Melatonin är ett hormon hjärnan producerar som svar på mörker. Forskning tyder på att melatonin kan reglera dygnsklockan och att rubbningar i dygnsrytmen påverkar melatoninet i hjärnan.

Kom ihåg att ha tålamod, det kan ta några dagar innan kroppen har anpassat sig till den nya sovrytmen och du kan känna dig lite extra trött under tiden.

Källa: Sleep cycle

LÄS MER

Kan jag ta Sleep Repair istället för sömntabletter?

 

Dela det här med dina vänner

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Fredrik Hed

svarar på dina 
läkemedelsfrågor

Fredrik Hed är apotekare och besvarar frågor om läkemedel, kosttillskott och naturmedel.

Missa ingen viktig information

Gör som tusentals andra och prenumerera på våra nyhetsbrev. Det är gratis!

Varje torsdag kväll kommer nyhetsbrevet med alla inlägg från senaste veckan. Ibland kommer också specialutskick om specifika ämnesområden.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Välj vilka nyhetsbrev du vill ha:

Dina personuppgifter


När du klickar på Prenumerera-knappen ovan läggs din epostadress till i databasen för nyhetsbrev. Inga andra data samlas in om dig.

Du kommer att få ett mail skickat till dig där du måste bekräfta din epostadress för att prenumerationen ska aktiveras.

I varje nyhetsbrev finns en länk där du kan avsluta din prenumeration. Vi följer GDPR-direktivet.

Välj innehåll i ditt nyhetsbrev Stäng

Vill du ha mer?
Prenumerera

Nyhetsbrevet kommer varje torsdag kväll med veckans alla inlägg.

Ställ en egen fråga

Du får svar direkt till din e-post.

Exklusiva tips

Här kan du få 15 tips för en bättre läkemedelsanvändning.

Sök på sajten
Liknande artiklar

Medlemmar får mycket mer

Som medlem hjälper du oss att hålla sidan igång. Vi ger tillbaka, medlemmar får mer!

Gratis
Premium
VIP

Är du medlem?

Logga in för att se 100%
av innehållet

25 juni 2024

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen på vår hemsida. Om du fortsätter att använda den här webbplatsen antar vi att du godkänner detta.