Genom kommentarer med länkar till bluffsidor försöker företag som säljer bantningspiller lura in människor i långa prenumerationer som kan vara svåra att komma ur.
I ett exempel beskriver SVT hur det går till när de publicerar nyheter på Facebook på temat kost och hälsa. Ofta tar det inte många minuter innan det dyker upp kommentarer från människor som berättar om deras enorma bantningsframgångar. Samma kommentarer dyker upp i tusentals och åter tusentals kommentarsfält, på en lång rad olika språk.
Det är alltid samma upplägg – en användare som beskriver en viktminskning, följt av två beundrande kommentarer. Kommentarerna finns på en lång rad olika språk – alla med mer eller mindre samma innehåll, och dyker upp på en lång rad Facebooksidor som publicerar material med hälsofokus, svenska så väl som utländska.
Konsumentverket berättar för SVT att man sedan 2013 fått in 94 anmälningar mot ett av företagen som bedriver verksamhet på det här viset.
LÄS MER
Detta är en återpublicering. Inlägget publicerades första gången den
Legitimerad apotekare (Uppsala universitet) och medicinjournalist (Stockholms universitet).
Fredrik besvarar frågor här på Fråga Apotekaren, vid sidan av sitt arbete som redaktör och medicinjournalist för olika fack- och patienttidningar.
Just nu är Fredrik redaktör för ILCO-magasinet och för OsteoporosNytt. Tidigare har Fredrik varit redaktör för Allt om Diabetes, Reumatikervärlden, Läkemedelsvärlden, Evidens och Tidningen Apoteket.
Fredrik är ofta anlitad som moderator, bland annat i Almedalen.