Har du någonsin känt dig förvirrad efter ett läkarbesök? Kom du också på att du glömde att ställa viktiga frågor, eller berätta om nya symptom eller biverkningar? Att hinna med alla bekymmer under ett kort läkarbesök är en utmaning idag. På sajten Patients like me har medlemmen Cathy Chester, som har multipel skleros, MS, skrivit ett inlägg om just detta. Läs vidare för att se hur hon har lärt sig att få ut det mesta av sina möten med läkarna. Och kolla in hennes sju tips längre ner för att lyckas så bra som möjligt med behandlingen.
”År 1986 märkte jag att något var fel när mina ben var helt avdomnade, armarna var svaga och jag var alltid fysiskt utmattad. Jag kände mig rädd, isolerad och förvirrad. Jag fick en tid hos min husläkare, som skickade mig vidare till en neurolog. Efter ett ryggmärgsprov och CT-skanning stod det klart. Jag hade multipel skleros, MS.
Jag var glad att få ett namn på det jag hade, men det minskade inte min förvirring. Jag bestämde att neurologen skulle få förklara och lätta min känslomässiga belastning vid nästa möte och att jag själv skulle tänka på det en annan dag. Men så här i efterhand inser jag att det inte var en bra plan.
Patientmakt ger ett bättre läkarbesök
En av de viktigaste lärdomarna som jag har dragit under de senaste tre decennierna med MS är att jag själv alltid måste ta det yttersta ansvaret för min hälsa, istället för att låta någon annan göra det åt mig. Patientmakt och eget ansvar måste vara vår första prioritet som patienter. I dagens hälso- och sjukvårdsklimat, när läkare ofta är överbelastade och tidspressade, är det viktigt att maximera mötet med läkaren så att vi få svar på våra frågor.”
Som Megan Weigel, sjuksköterska och ordförande för den internationella organisationen för MS-sjuksköterskor skriver:
”De råd som jag brukar ge patienter för att förbereda sig inför ett läkarbesök är att tänka på vad dina mål med besöket är, och att inse att du och din vårdgivare kan ha olika mål med besöket. Till exempel kanske du vill prata om dina tre tre jobbiga symptom eller biverkningar, medan läkaren kanske behöver prata om dina provresultat, eller andra tester/undersökningar som du behöver göra.
Jag brukar också alltid säga till patienter att förbereda en lista med frågor som de vill fråga, eller ämnen som de vill diskutera. Jag tipsar dem också om att det är bra att ta anteckningar under mötet. Det är också bra att fråga efter sådant som du behöver, inklusive skriftliga instruktioner eller vad som ska följas upp.”
Så här kan du förbereda dig inför nästa läkarbesök
För att undvika att Cathy Chester skulle känna sig orolig eller nervös inför läkarbesök skapade hon en lista som hon använder så att hon alltid kommer fullt förberedd till sitt nästa besök:
- Organisera din medicinska historia genom att ha kopior av journaler, röntgenbilder, undersökningar och andra laboratorietester, samt namn och telefonnummer på tidigare läkare. Dessa ska du kunna få från sjukhuset. Antingen har du det i pappersformat eller digitalt. Eller både och.
- Ha en lista över dina symtom. Det behöver inte vara utarbetat efter något speciellt system, bara ett ord eller två som hjälper dig att komma ihåg. Eller mer utvecklat om det passar dig bättre.
- Ta med en lista med frågor. Cathy Chester har ett papper på sitt nattduksbord för att skriva ner frågor och bekymmer hon har. Lämna inte ditt möte med läkaren innan ni har pratat om allt på din lista. Om det inte hinns med be att få ett email från läkaren med svar, eller en telefontid för att prata vidare.
- Be en familjemedlem eller vän att följa med dig för att hjälpa till att förklara dina symtom, eller att vara en bra lyssnare och hjälpa till att ta anteckningar. Detta är speciellt viktigt i början av en kronisk sjukdom, och framför allt vid allvarliga sjukdomar som cancer. Det är inte lätt att komma ihåg allt när man själv är i kris.
- Var specifik om dina symtom, förklara hur de påverkar dig och när de händer.
- Ta med en lista över mediciner som du tar, inklusive receptfria och andra kosttillskott. Skriv också ner hur du tar dem, vilken dosering och informera läkaren om ev allergiska reaktioner, biverkningar och interaktioner med dina mediciner. Prenumerera gärna på vårt nyhetsbrev och få våra 15 bästa tips för en bättre läkemedelsanvändning.
- Begär en kort sammanfattning och uppföljningsanvisningar efter mötet, för att minnas vad som diskuterades. Om du är nervös eller behöver extra tid att bearbeta information kan detta vara till stor hjälp.
Kom ihåg att du och din läkare tillsammans tar hand om din hälsa som ett ”lag”. Ju mer förberedd du är inför ditt möte – desto starkare blir laget!
Patientmakt och spetspatienter
På senare år har en ny sorts patientmakt vuxit fram, inte bara i Sverige utan över hela världen. En sajt som amerikanska Patients like me har helt klart varit med och drivit på utvecklingen.
En person som varit med och drivit på detta i Sverige – och internationellt – är Sara Riggare. Hon har själv Parkinsons sjukdom sedan länge och var med och myntade ordet ”spetspatient”. Sara är också forskare på KI i Stockholm och forskar på Parkinsons sjukdom och olika aspekter på patientmedverkan, egenvård och självregistrering
Hur förbereder du dig för läkarens möte? Finns det något som du skulle lägga till i Cathys lista ovan? Skriv gärna fler tips i kommentarerna nedan.
LÄS MER
Detta är en återpublicering. Inlägget publicerades första gången den
Legitimerad apotekare (Uppsala universitet) och medicinjournalist (Stockholms universitet).
Fredrik besvarar frågor här på Fråga Apotekaren, vid sidan av sitt arbete som redaktör och medicinjournalist för olika fack- och patienttidningar.
Just nu är Fredrik redaktör för ILCO-magasinet och för OsteoporosNytt. Tidigare har Fredrik varit redaktör för Allt om Diabetes, Reumatikervärlden, Läkemedelsvärlden, Evidens och Tidningen Apoteket.
Fredrik är ofta anlitad som moderator, bland annat i Almedalen.