Livsmedelsverket skärper reglerna för hälsopåståenden för kosttillskott – när det gäller namn på produkter som påstås påverka vår hälsa positivt. Nu stoppas produktnamn med ord och uttryck som ger intryck av att vara bra för hälsan om inte tillverkaren kan bevisa att påståendet är sant.
Från och med nu måste tillverkarna kunna visa att maten verkligen har den effekt de påstår. Det kan gälla användning av ord som exempelvis ”aktiv”, ”kraft” eller ”återhämtning”.
Den här regeln gäller redan för nya produkter som kommer ut på marknaden. Ändringen som sker nu gäller produkter som funnits före 2005 och som tidigare har varit undantagna.
Om en produkt kallas för något med exempelvis ”Aktiv” måste alltså tillverkaren tala om på vilket sätt maten gör dig aktiv och ha belägg för det. Ett påstående om den exakta effekten och vad i maten som ger den effekten måste finnas i informationen om livsmedlet.
Exempel på godkända hälsopåståenden är
- Fluor bidrar till att bibehålla tändernas mineralisering.
- Rågfiber bidrar till normal tarmfunktion.
- Sockerbetsfibrer bidrar till att öka avföringsvolymen.
- Levande yoghurtkultur eller syrad mjölk förbättrar laktosnedbrytningen i produkten hos individer som har problem med att bryta ner laktos.
Varumärken eller andra namn på matvaror som får konsumenten att tro att maten är nyttig måste från och med nu ha ett godkänt hälsopåstående. Annars måste företagen ändra namnen på sina produkter.
Källa: Livsmedelsverket.
LÄS MER
Legitimerad apotekare (Uppsala universitet) och medicinjournalist (Stockholms universitet).
Fredrik besvarar frågor här på Fråga Apotekaren, vid sidan av sitt arbete som redaktör och medicinjournalist för olika fack- och patienttidningar.
Just nu är Fredrik redaktör för ILCO-magasinet och för OsteoporosNytt. Tidigare har Fredrik varit redaktör för Allt om Diabetes, Reumatikervärlden, Läkemedelsvärlden, Evidens och Tidningen Apoteket.
Fredrik är ofta anlitad som moderator, bland annat i Almedalen.