21 april 2024
Det kan vara DHEA som orsakade blodtrycksfall.
Det kan vara DHEA som orsakade blodtrycksfall.

622

Vad kan mitt blodtrycksfall bero på?

Jag är 68 år och har blivit rekommenderad av en hälsocoach att äta en vitamintablett som heter 7-keto DHEA. Den ska hålla mig frisk och förhindra åldrande, minnesförlust med mera.

Jag äter även medicin mot högt blodtryck, jag tar två tabletter Centyl K 2,5 mg/573 mg varje morgon. När jag testade DHEA så fick jag blodtrycksfall då trycket gick ner väldigt fort. Jag kallsvettades och blev svimfärdig.

Kan det bero på den nya medicinen?

Kan man kombinera den tabletten med min medicin?

Lite orolig

Eftersom du upplevde blodtrycksfall när du började med DHEA, föreslår jag att du inte tar detta preparat. Det finns få studier på DHEA och det finns inga garantier att det du köper verkligen innehåller det som står på burken. Det kan också innehålla helt andra ämnen.  Centyl (bendroflumetiazid) är ett vätskedrivande läkemedel som hjälper till...

Detta inlägg är tillgängligt för våra Premium och VIP-medlemmar.
Som medlem slipper du också alla annonser.
Logga in - om du redan är medlemBli medlem

Dela det här med dina vänner
Vill du ha mer?
Prenumerera

Nyhetsbrevet kommer varje torsdag kväll med veckans alla inlägg.

Ställ en egen fråga

Du får svar direkt till din e-post.

Exklusiva tips

Här kan du få 15 tips för en bättre läkemedelsanvändning.

Sök på sajten

Medlemmar får mycket mer

Som medlem hjälper du oss att hålla sidan igång. Vi ger tillbaka, medlemmar får mer!

Gratis
Premium
VIP

Är du medlem?

Logga in för att se 100%
av innehållet

21 april 2024

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen på vår hemsida. Om du fortsätter att använda den här webbplatsen antar vi att du godkänner detta.