9 februari 2023
Hydroklortiazid
Det blodtryckssänkande läkemedlet hydroklortiazid, om det används under lång tid, kan orsaka hudcancer.

353

Hydroklortiazid under lång tid kan orsaka hudcancer

Läkemedelsverket går ut och varnar för att det blodtryckssänkande läkemedlet hydroklortiazid, om det används under lång tid, kan orsaka hudcancer i form av basalcellscancer och skivepitelcancer. Läkemedelsverket uppmanar därför sjukvårdspersonal att vara uppmärksamma på hudförändringar och se över behandlingen av patienter som har haft hudcancer. Hydroklortiazider är vätskedrivande läkemedel som används vid behandling av högt blodtryck, olika...

Detta inlägg är tillgängligt för våra Premium och VIP-medlemmar.
Som medlem slipper du också alla annonser.
Logga in - om du redan är medlemBli medlem

Dela det här med dina vänner

Fredrik Hed

svarar på dina 
läkemedelsfrågor

Fredrik Hed är apotekare och besvarar frågor om läkemedel, kosttillskott och naturmedel.

Missa ingen viktig information

Gör som 1 033 andra och prenumerera på nyhetsbrevet. Det är gratis!

Varje onsdag kväll kommer nyhetsbrevet med alla inlägg från senaste veckan. Ibland kommer också specialutskick om specifika ämnesområden.

Vill du ha mer?
Prenumerera

Nyhetsbrevet kommer varje torsdag kväll med veckans alla inlägg.

Ställ en egen fråga

Du får svar direkt till din e-post.

Exklusiva tips

Här kan du få 15 tips för en bättre läkemedelsanvändning.

Sök på sajten

Medlemmar får mycket mer

Som medlem hjälper du oss att hålla sidan igång. Vi ger tillbaka, medlemmar får mer!

Gratis
Premium
VIP

Är du medlem?

Logga in för att se 100%
av innehållet

9 februari 2023

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen på vår hemsida. Om du fortsätter att använda den här webbplatsen antar vi att du godkänner detta.