23 september 2022
Search
Generic filters

485

Kan Escitalopram och Normorix påverka det jag känner?

Sedan slutet av januari tar jag Escitalopram STADA (senast fick jag Bluefish). Nu har min läkare högt dosen från 10 mg till 20 mg. Ibland när jag “tar i”, t ex joggar (Jag är 67 år och har joggat sen jag var 12 år), får jag tryck över bröstet och i halsen samt svårt att andas. Jag tar också dagligen Normorix Mite 2,5 mg. Jag hade den för högt blodtryck och med den medicinen Normorix blev jag av med vätska i kroppen.  Jag har läst på Fass om Normorix Mite och jag känner igen de flesta av biverkningarna så jag slutade ta dem för några dagar sedan.

Kan någon medicin påverka det jag känner?

Jag behandlas för oro och stress m m. Jag mår ofta dåligt. Jag sköter om min Parkinsonsjuka make. Är alltid hemma hos honom och hjälper honom med allt möjligt. Stressad är jag jämt på grund av min situation med sjuk make som åker in och ut på sjukhuset.

Fick Normorix utskrivet för flera år sedan. Jag har bett att få ha dem kvar eftersom jag inte längre har en massa svullnad och vatten i kroppen. Jag har en blodtrycksmätare och jag tar trycket varje dag. Det ligger lågt = 113/71. Så länge det ligger däromkring så tar jag inte läkemedlet längre.

Första gången jag fick Escitalopram fick jag STADA. Andra gången fick jag Bluefish. Den verkar ha fler biverkningar. Jag joggar kontinuerligt men sen jag började med Escitalopram och framför allt Bluefish har jag då och då fått tryck över bröstet och i halsen med andnöd. Har det med medicinen att göra?

Jag tar 2 kryddmått MSM varje morgon och 2 kapslar Omega 3 (har knäartros). Till natten tar jag ofta Magnesium.

Joggande tant

Kombinationen Escitalopram och Normorix är inte optimal, eftersom de kan krocka med varandra. Det kan orsaka något som heter hyponatremi = för låga nivåer av ämnet natrium i kroppen. Därför bör man mäta och följa upp koncentrationen av natrium om dessa kombineras. Enligt Fass är det “särskilt viktigt hos äldre kvinnor för vilka risken för hyponatremi förefaller vara störst”.

Prata med din läkare om att mäta dina nivåer av natrium. Om det är för lågt bör ni diskutera att byta till ett annat blodtryckssänkande läkemedel.

Jag tror inte att det är dina läkemedel som orsakar att du får kramp och svårt att andas. Jag tror snarare att det är en reaktion på stress och hård psykisk belastning i och med att du tar hand om din sjuka make.

Prata med läkaren om det och försök få tid hos en kurator eller liknande för att prata igenom din/er jobbiga situation.

Escitalopram STADA och Escitalopram Bluefish är samma medicin men från olika tillverkare. Tabletterna innehåller samma verksamma substans men kan skilja sig lite åt i vilka hjälpämnen tillverkaren använder i produktionen. Hjälpämnen är sådana som används för att det ska bli en tablett, som håller ihop och löses upp på rätt ställe i magen etc.

Den medicinska effekten ska dock vara densamma enligt Läkemedelsverket.

Så det är troligen inte Escitalopram och Normorix som gör att du får tryck över bröstet.

LÄS MER: GUIDE: Bra att veta för att hantera biverkningar

 

close
Dela det här med dina vänner

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Vill du ha mer?
Prenumerera

Nyhetsbrevet kommer varje torsdag kväll med veckans alla inlägg.

Ställ en egen fråga

Du får svar direkt till din e-post.

Exklusiva tips

Här kan du få 15 tips för en bättre läkemedelsanvändning.

Sök på sajten
Search
Generic filters
Liknande frågor

Medlemmar får mycket mer

Som medlem hjälper du oss att hålla sidan igång. Vi ger tillbaka, medlemmar får mer!

Gratis
Premium
VIP

Är du medlem?

Logga in för att se 100%
av innehållet

23 september 2022

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen på vår hemsida. Om du fortsätter att använda den här webbplatsen antar vi att du godkänner detta.