10 augusti 2022
Search
Generic filters
diarré
Det är svårt att säga exakt vilket läkemedel som orsakar din diarré. Foto: pressfoto - www.freepik.com

345

Vilka mediciner är det som orsakar min diarré

Jag är 83 år och äter många mediciner för hjärtsvikt, hjärtflimmer, högt blodtryck och diabetes. Har en pacemaker, samt nervsmärta.

Efter min hjärtinfarkt den 23/12-20 fick jag en del nya mediciner. Efter det har jag fått problem med diarré och vet inte vilken medicin som orsakar den.

Totalt tar jag nu följande mediciner: Pantoprasol 20 mg, Clopidogrel 75 mg, Atorvastatin 80 mg, Eplerenon 25 mg, Betolvex 1 mg, Entresto 49 mg/51 mg, Furix 40 mg, Metformin 500 mg, Metoprolol 100 mg, Gabapentin 300 mg, Pradaxa 110 mg, Metoprolol 25 mg samt Trombyl 75 mg.

 

Molly 123

Det är svårt att säga exakt vilket av alla dessa som har orsakat diarré. Det är inte alls ovanligt att man får problem med magen vid insättning av ett nytt läkemedel, men det brukar gå över av sig självt efter 1-2 veckor. Det kan också ske om man ökar dosen på ett läkemedel som man redan står på. Samtidigt gjordes detta i anslutning till din hjärtinfarkt i december så det borde ha lagt sig idag tycker jag.

• Dessa läkemedel har diarré som en vanlig biverkan: Clopidogrel,

• Dessa läkemedel har diarré som en mindre vanlig biverkan: Pantoprazol, Eplerenon, Entresto, Metoprolol

• Dessa läkemedel har diarré som en sällsynt biverkan: Furix

• Följande läkemedel har inte diarré upptaget som biverkan: Trombyl

Utifrån detta skulle jag säga att clopidogrel, som du tar för att minska risken för blodpropp efter hjärtinfarkten, möjligen skulle orsaka diarré. Men eftersom du tagit den i ett år är det inte sannolikt ändå.

Då skulle det kunna vara någon av dem där diarré är en mindre vanlig biverkan; Pantoprazol, Eplerenon, Entresto, Metoprolol. Men som sagt, det borde gått över på 1-2 veckor om det var läkemedlet som orsakade det.

Metformin kan orsaka diarré och magproblem

Det enda som återstår är metformin som du tar för din diabetes. Det kan orsaka magproblem och diarré när man startar behandlingen eller ökar dosen. Men precis som de andra läkemedlen brukar dessa problem gå över efter några veckor.

Ett annat alternativ kan vara att din diarré inte alls är kopplad till dina läkemedel, utan till något helt annat. Prata med din läkare om det.

En annan sak du kan ta upp med läkaren är att vissa av dina läkemedel krockar med varandra:

• Entresto och eplerenon: Detta kan orsaka för högt kalium i blodet och ökad risk för arytmi (ojämn hjärtrytm). Genom att justera dosen kan det ändå gå bra att ta dem samtidigt.

Clopidogrel och Pradaxa: Dessa två läkemedel är av samma klass och skyddar mot blodpropp med samma mekanism. Kolla om du verkligen behöver båda. Du tar dessutom Trombyl, som också verkar blodförtunnande.

LÄS MER: Allt du behöver veta om biverkningar | Allt du behöver veta om interaktioner

 

close
Dela det här med dina vänner

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Vill du ha mer?
Prenumerera

Nyhetsbrevet kommer varje torsdag kväll med veckans alla inlägg.

Ställ en egen fråga

Du får svar direkt till din e-post.

Exklusiva tips

Här kan du få 15 tips för en bättre läkemedelsanvändning.

Sök på sajten
Search
Generic filters

Medlemmar får mycket mer

Som medlem hjälper du oss att hålla sidan igång. Vi ger tillbaka, medlemmar får mer!

Gratis
Premium
VIP

Är du medlem?

Logga in för att se 100%
av innehållet

10 augusti 2022

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen på vår hemsida. Om du fortsätter att använda den här webbplatsen antar vi att du godkänner detta.